Fårö Museum öppnar

26/5 öppnar äntligen Fårö Museum.

Varmt välkomna till denna säsong.

Midsommarafton och midsommardagen stängt

Containern på plats!

Under förmiddagen, den 27 mars 2022, kom äntligen containern på plats.

Peter Larsson med maskiner kom till Yngves parkering kl 08.20 med lastare och traktor med släp. Medarbetarna var ombedda att komma vid strax före 0900. Då var containern redan på vagnen. När alla var samlade blev vi åtta man ”starka”. Vi fick en kaffepaus och pratstund vilket blev en trevlig början på dagen. Sen var det dags för avfärd till Mölnarve med den stora lasten för att få den på plats.
Vi blev förvånade hur enkelt det var för de båda entreprenörerna att få containern på plats. Från parkeringen tills containern stod på plats tog det max en timma.

Ett stort tack till alla som ställde upp.

Yngve Ohlsson
Ordf.

Snöplogen vid Alnäsa

Nu har renoveringen kommit igång av den äldre snöplogen vid Alnäsa.

Lasse Broman, Anders Ruthström och Tage Olsson har sen 2001 arbetat med en kopia av den ursprungliga snöröjaren.

Tack till Anders Ahlberg för virket du skänkt föreningen.

251169197_1122026071665334_681353546456856097_n
252934454_555934452142255_3717198380147424520_n

Fakta:

På vintern hade bönderna skyldighet att hålla vägen öppen och därvid svara för erforderlig snöplogning och snöskottning. Fårö var indelat i 11 olika ploglag enligt kungörelse från landsarkivet i Visby år 1911. Varje sådant bestod av ett visst antal angränsande gårdar. Laget hade en viss bestämd sträcka att snöröja. Varje ploglag hade en egen snöplog som det kunde krävas upp till 8-10 hästar att köra. Snöplogen är en kopia av den år 1941 byggda snöplog som tillhörde Alnäsa ploglag som var ploglag nummer sju på Fårö. Laget bestod av gårdarna i Alnäsa grannlag. Det skulle svara för plogningen på c:a 797 meter av denna väg vilket innebar att man skulle ploga från avtagsvägen in till gårdarna fram till Nystugu åker invid Bygdegården. När Vägverket övertagit snöröjningen blev plogen liggande kvar här på sin ursprungliga plats

Höstfesten 2021

Efter lång försening slogs äntligen dörrarna upp för Hembygdsföreningens traditionella höstfest. Det bjöds på trerätters middag och underhållning. I samband med kvällen hade vi dragning av vinnarna av Fårös besöksplatser.

Vinnarna:

1:a prs Berit Ahlbom Strömstad

2:a pris Arne Korp

Tack alla ni som deltog under kvällen.

252351096_191814559803914_6899523534607020527_n
255120818_1053680555411505_8904933796244751553_n
253343926_3019418805010422_1116515826529856130_n

70 år efter flykten över havet

- minnesplats uppfört på Fårö kyrkogård.

Andra världskriget tog hårt på det baltiska folket. Så illa att många inte såg någon annan utväg än att smyga ut till havs för att ta sig till friheten - Sverige. Resan var tuff, och människor fick sätta livet till innan de ens hann komma i land.

Många av dessa båtar tog sig till Gotland, och till Fårö.

Under Onsdagen den 22 juli invigdes en minnesplats på Fårö Kyrkogård. Här kunde vi höra Kerstin Blomberg berätta om några av dessa människors öde, som hon har fått tagit del av genom intervjuer med fåröbor som minns händelserna. Bland annat fick vi höra om lilla Anny. Ett litet spädbarn som blev sjuk under överfarten och som aldrig fick börja leva sitt liv i friheten. Vi fick också höra representanter från Lettland och Estland.

Ceremonin avslutades med en barnvisa, framförd av Sara Riedel och hennes man.

Minnesplatsen finner du på Fårö Kyrkogård där även en minnestavla är uppförd.

Besök vår facebook-sida, klicka här.